סיפורה של ממלכת הצללים - חלק 2
סיפורה של ממלכת הצללים - חלק 2
רְשִׁימ֥וֹת־תֹּ֖הוּ | ראיון עם Joseph Vargo, האיש מאחורי הפרויקט Nox Arcana
ראיין ותרגם: יובל לוי
עריכה: נועה ארצי, יוסף בן עוז
23-11-18
𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳•𐌰•𐌸•𐌲•𐌳
זהו החלק השני של הראיון שקיים יובל לוי עם המקים והיוצר מאחורי הפרויקט הגותי - Nox Arcana.
1. המיינסטרים נותר אדיש לתשוקך כלפי פנטזיה גותית ובכל זאת, הצלחת: ספרים, ציורים ומוזיקה מפורסמים למדי, וכאמור – אפילו משחק מחשב. מהי לדעתך הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיות המלוות אותנו, האמנים, מעצם היותנו חלק מנישה קטנה ולעיתים אף דחויה? הקהל המצומצם, שיתופי הפעולה המוגבלים וחוסר המוטיבציה כתוצאה ממחסור באמנים אחרים החולקים את תשוקותיך הם רק כמה מהמכשולים בדרך. מהו הסוד ליכולת ההתמדה שלך וליכולתך להישאר נאמן לחזון?
אמנות גותית ומוזיקה אינסטרומנטלית אפלה אמנם לא נפוצות או פופולריות בתרבות המיינסטרים אך האמת היא שרבים נמשכים לאפל ולמפחיד. בפוגשנו אלמנטים ביצירה הפונים אל הצד האפל שבנו, אנו מקבלים אותם בתשוקה ותומכים ביוצרים. אישית, ציירתי מעל 100 ציורים לפני שהתחלתי ממש להרוויח מהם. גם עכשיו אני בקושי מוכר ציורים מקוריים. ציוריי הופיעו רק פעם אחת בתערוכה בגלריה ציבורית וגם אז אני הייתי זה שארגן אותה. הסוד הוא התמדה. היצירתיות גוזלת המון זמן. אם לא תשתמש בזמן הזה כדי לעשות משהו שמספק אותך, אתה מהר מאוד תאבד עניין.
עשיית דבר מה שאתה באמת אוהב, מתגמלת בדרכה. יכולת ההתמדה שלי בעבודתי מושפעת מתחושת ההישג האישית שלי. אני פשוט מקפיד להיות נאמן לעצמי בעודי מתדלק את האש האפלה הבוערת בלבי.
2. האם תוכל להרחיב מעט על משחק המחשב שאתה מפיק? לי נראה שמשחק-פאזלים אווירתי שנוצר ע"י אמן חובב תורת-הנסתר הוא משהו קסום ביותר.
המשחק שואב השראה ממשחקי מחשב ישנים המבוססים על פאזלים כמו The 7th Guest, ו-Shivers and Jewels of the Oracle. זה סוג משחקים שהשפיע עלי מאוד, והשתמשתי בהם כמקורות השראה לפרויקט. בימינו, נראה שמשחקי פאזל הפכו לנחלת העבר וחבל, כי הם כיפיים ומאתגרים. במובן מסויים חשתי מחוייב להחיות את הז'אנר הקלאסי הזה, אז התחברנו לרעיון של ליצור משחק פאזלים בסגנון ישן. עיצבנו את המשחק מתוך כוונה שיראה ויחווה מאוד 'Retro', עם תצוגה בסיסית ושליטת עכבר מינימלית. התוצאה הסופית היא חוויה אווירתית ומבדרת במשחק המעורר נוסטלגיה משמעותית.
הרעיון לקונספט של המשחק עלה בעקבות טור שיצרתי למגזין שלי Dark Realms Magazine בשנת 2000. שמו היה The Cabinet of Doctor Arcana, כמחווה לסרט האימה האילם The Cabinets of Doctor Calligari הקלאסי. פעמים רבות שדוקטור ארקנה היהיר היה מציג פאזלים לקוראי המגזין ואחר מפקפק בטוהר המידות של כל מי שהצליח לפתור אותם. ההומור הלגלגני ממשיך גם במשחק והשחקנים נחשפים להקנטותיו של הקוסם במשך כל ההרפתקה. המשכתי לפתח את הרעיון סביב דוקטור ארקנה באלבום Theater of Illusion של Nox Arcana. זהו משחק לאנשים המחפשים גירוי מנטאלי שונה ממה שבדרך כלל אפשר לקבל ממשחק Arcade או Quest רגילים.
יצורי הלילה
3. בציורך "The Dark Crusade" (הצלבן האפל), הדמות היפה והאפלה העוטה גלימות שחורות מתקשה לאחוז בחרבה: היא דקה וחלשה, אך מבטה עוצמתי ובטוח. מה הוא כוח החיים המניע את חזותה השברירית בעוצמה? מהו מסע הצלב בו הצלבן לוקח חלק, במי הוא נלחם ומדוע הוא לובש צלב-נוצרי סביב צווארו?
והאמת היא שככלל, אתה אוהב לצייר מלאכים-אפלים. הסיפור שהם מספרים לנו דרך האומנות שלך?
הציור מתאר את לורד בְּרוֹם, הדמות הראשית בספרי ה- The Dark Towerשלי. הוא רזה כי הוא ערפד המונע מעצמו דמם של אנשים, שהוא הרי מזונו, מחשש כי נשמתו תתרחק כך מן האנושיות. החרב ושרשרת הצלב ניתנו לו ע"י השומר לשעבר של המגדל האפל, אדם קדוש, אשר נפשו נפלה אל עבר האופל בעקבות תפקיד המשמר האיום שהוטל עליו. לסדרת הספרים יש טוויסט מקורי סביב הגורם האמתי לתופעת הערפדים. יש שייראו זאת כסוג של חילול הקודש, אך אני רואה בכך גילוי מרהיב.
בדרכי, אני בונה דמויות אלגנטיות בזדוניותן ומעורר אווירה גותית ע"י שילוב של אלמנטים ארכיטקטוניים שונים. הדמויות שאני יוצר מאוד חיוורות ורזות שכן הם מממלכתם של המתים המהלכים. מסורתית, כך תוארו ערפדים ורוחות, ויש בזה מסר תת-הכרתי העובר אל הקורא הנפגש עם דמות דקה בעלת עור חיוור: אנחנו מזהים מיד את המראה של יצור שלא אוכל או יצור שגופו התרוקן מדם. אך למרות שזהו המראה האינטואיטיבי של המת-החי, אני משתדל שהדמויות תיראנה סקסיות ומושכות במובן גותי. אישית, הייתי שמח לראות סגנונות מודרניים נוספים המושפעים מהסכנה והיופי שבגותיקה, המשלב את האלמנטים המסורתיים עם אלמנטים פנטסטיים מספרות האימה.
המלאכים האפלים שלי, למרות כוחותיהם העל-טבעיים והעובדה שהם חיים אלפי שנים, אינם בני-אלמוות. הם שומרים על 'הטובים', נלחמים למען הסדר ונגד הכאוס. המלאכים האפלים מבוססים על המיתוסים של Watcher המתארים יחסים אסורים בין בני אדם למלאכים.
רוחות הרפאים אצלי הן בד"כ נשמותיהן של נשים יפות והערפדים נעים על הטווח הרחב בין הרומנטיקה האפלה והמפלצתיות המבחילה. ה-Ghouls הם יצורים דוחים ומפחידים שאיבדו את אנושיותם והפכו לבעלי תאווה חייתית לבשר-אדם. לפני צאת ספרי הראשון שוחחתי עם סופר, חבר, שאמר לי שלדעתו כל הדמויות הגותיות בציוריי קשורות זו לזו דרך סיפור שטרם סופר. הבנתי שאני יוצר את ממלכת הצללים של דמיוני ושנדרש כאן הרחבה. כשהתחלתי לעבוד על סדרת ספרי The Dark Tower, כתבתי סיפורים קצרים וציירתי את הפרטים שימלאו את החסר. הטרילוגיה השלמה היא שילוב קלאסי של אימה, רומנטיקה, מסתורין והרפתקאות אפלות שביסודן המאבק בין הטוב והרע.
4. מה תוכל לספר על תושבי היערות העגמומיים שלך: אנשי-זאב פראיים, מכשפים ופיות אפלות, מלך-החורף של יער ה-Ebonshire?
גם בימינו שוכן המסתורין במעמקי היער. התרבות העממית עשירה ביצורים החיים בצללי אדמות יער ופולחנים על-טבעיים המתרחשים שם בשעות המתות של הלילה. היערות שלי מבשרי-רעות, בהם: מכשפות עורכות טקסים אסורים של זימון ופיוס אדוני היער העתיקים; אנשי זאב קמים משנתם בירח מלא, לארוב לטרף אנושי; שבילים נשכחים ביער מובילים לממלכות עתיקות, מקום הפיות והגובלינים. הפיות של הפולקלור הישן היו אפלות בהרבה מאלו שבאגדות הילדים של היום, והיו חוטפות ילדים ותובעות קורבנות מבני תמותה. פלאי היער רבים הם וגם האימה.
בסיפורי Ebonshire שלוש ישויות עיקריות המשגיחות על הממלכה: אביר החורף, מלכת החורף ומלך החורף. כל אחד מהם מייצג היבט אחר של החורף, בשלושה אלבומים נפרדים. מלך החורף מעטר את עטיפת האלבום Winter’s Majesty. הוא מייצג את התהילה והעוצמה של עונת החורף, שאין-בילתה, עת הוא פוקד על רוחות קרח קרות. מבחינה אמנותית הוא מוצג כדמות האב השולט העילאי המופיע במיתולוגיות רבות. הוא אדון נקשה ובעל זקן לבן כשלג, כמו אודין הנורדי או זאוס, היושב בכס מלכות גבוה ומשקיף על ממלכתו. אחרי שהשלמתי את טרילוגיית החורף התחלתי לפרסם קטעי מוזיקה נוספים העוסקים בקונספט ה-Ebonshire בכל חורף בשנים האחרונות. כעת, משצברתי 21 קטעי מוזיקה, בכוונתי לפרסם את כל האוסףבאלבום אחד כבר בחורף הקרב.
על הפרויקט Nox Arcana
5. מהו הקונספט מאחורי הפרויקט המוזיקלי Nox Arcana?
בצעירותי, הייתי חבר במספר להקות רוק אלא שתמיד אהבתי מוזיקה אינסטרומנטלית, בעיקר פסקולים של סרטי אימה. לאחר שהתפרסמתי מעט בזכות האמנות ובזכות שאר הפרויקטים המוזיקליים שלי, החלטתי ליצור סדרת אלבומי קונספט אווירתיים ומציפי-חושים עם מלודיות רודפות ואפקטים הסובבים סביב תמות גותיות. חברתי ל-William Piotorwski שהיה אז רק בן 15. מלבד יכולותיו המוזיקליות ניחן ויליאם בכישרון יוצא דופן בכל מה שקשור לטכנאות סאונד. בנינו אולפן ביתי משלנו, בו התחלנו לכתוב ולהקליט על בסיס יומי. תוך כמה חודשים, יצרנו את אלבומנו הראשון - Darklore Manor. המוזיקה סומפלה באפקטים שונים וקטעי קריינות של שירים מצמררים בקולות רפאים, שירי ילדים זדוניים ואפילו לחשי כישוף.
שנים מאוחר יותר, פרסמנו סדרת אלבומים המבוססת על שלל תמות אפלות שהלהיבו אותנו: אחוזות ויקטוריאניות רדופות, קרנבלים מוזרים, אגדות האחים גרים, שודדי-ים מהשאול וכישוף. בין היתר עשינו מחווה לסופרים גותיים קלאסיים כאדגר אלן פו וה.פ. לאבקראפט ואף הפקנו מספר אלבומים לכבוד חגי החורף. המוזיקה מורכבת מקטעים אינסטרומנטליים אווירתיים ומושפעת ממלחינים קלאסיים כמו בטהובן ומוצרט, ופסקולי מלחינים מודרניים כמו: Ennio Morricone, Wojciech Kilar, John Carpenter ו-Danny Elfman. וויליאם עזב ב-2009 ועבר ללוס אנג'לס כדי לפתח את הקריירה שלו כמלחין לסרטים, אך אני המשכתי את Nox Arcana כפרויקט סולו, והיום מאחורי עשרה אלבומים בעצמי. וויליאם ואני עדיין חברים קרובים והוא ממשיך להיות טכנאי המאסטרינג לאלבומים של Nox Arcana.
6. ספר לנו קצת על תהליך היצירה ועל האווירה שעוזרת לך להיכנס לראש הנכון. האם אלו תואמים את מה שאנו חווים כמאזינים?
כשאני כותב מוזיקה, אני תמיד לבד באולפן הביתי שלי. וחדרי מעוטר בגולגולות, חרבות, ציורים גותיים וכלי פולחן. מאחר וכל האלבומים של Nox Arcana הם אלבומי קונספט, אני מנסה להיכנס להלך הרוח והאווירה המתאימה למהות התמה שבחרתי. הרשמים הנוצרים מאפשרים לי להרגיש את נוף-השמע של הקונספט הנבחר.
7. אישית, אהבתי את ההפתעות הקטנות בסוף חלק מהאלבומים, כמו גרסת הרוק של "Spellbound", או גרסת האינדסטריאל-דאנס של "Hildren of Heaven". מה אתה צופה הלאה ל-Nox Arcana? אלבום מטאל גותי מלא? אולי אינדאסטריאל-דאנס?
הרעיון הזה תמיד ישב לי בראש. לפעמים, יש לי קטעים ממש טובים אבל הם פשוט לא מתאימים לאלבום הקונספט הספציפי שאני עובד עליו באותו הרגע. אולי מתישהו בהמשך אכתוב ליריקה ואפתח חלק מהקטעים לכדי רוק גותי או מטאל, זו לגמרי אפשרות סבירה. בעבר, לחצתי על כמה מחברי הטובים שהם גם מוזיקאים מוכשרים, להקליט גיטרה או שירה לכל מיני קטעים של Nox Arcana. גיסי, Jeff Endermann הקליט גיטרה לחלקם (Spellbound למשל) ועל השירה היה אמון Jim Hamar (מהרכבי המטאל Breaker ו-Nightcrawler).
8. באלבום "Blood of Angels" שיתפת פעולה עם הסופרת וחוקרת תורת-הנסתר Michelle Belanger (שירה). כיצד נוצר שיתוף הפעולה וכיצד התנהל תהליך ההקלטה? מה חיבר ביניכם?
מישל ואני חברים מזה זמן רב. גרנו באותו האזור, כך שדרכינו הצטלבו באירועים גותיים מקומיים בהזדמנויות שונות. מאחר והיו לנו תחומי עניין משותפים, התפתחה בינינו חברות במשך השנים. הרוב מכירים אותה דרך הכתיבה שלה, אך יש לה קול אופראי מדהים. היא שרה באלבום שלנו Winter's Knight, אבל רק בשיר אחד. תקופה ארוכה שוחחנו על האפשרות לעבוד ביחד על פרויקט משותף, אבל היינו מאוד עסוקים עם פרויקטים אחרים. יום אחד ב-2006, הבנתי שאנחנו פשוט צריכים לפנות זמן כדי לעשות את זה. וויליאם ואני בדיוק סיימנו את Carnival of Lost Souls והתחלנו לעבוד על Blood of the Dragon. התקשרתי למישל והצעתי ששנינו נפנה שבוע אחד לפרויקט. עבדנו שישה ימים רצופים והשקענו בין 11 ל-14 שעות בכל יום בעבודה באולפן, שבאותה התקופה היה גם חדר השינה של וויליאם. כולם הגיעו מוכנים לעבוד, מה שעזר לנו לתקשר ביעילות. אני כתבתי כמה מנגינות שהתבססו על סגנון שחשבתי שיתאים לה והיא כתבה את המילים, אבל כתבנו יחד גם המון מוזיקה ומילים במשך אותו השבוע בחדר הצפוף הזה. לא באמת חשבתי שנעשה אלבום מלא בזמן כה קצר, אבל נוכחנו עד להיכן ניתן להגיע כשהיצירתיות זורמת וכשמתמקדים בעניין ספציפי.
9. אם הייתי נותן לך לבחור אמן אחד ספציפי (חי או מת) איתו היית יכול לעבוד על יצירה חדשה, במי היית בוחר ומדוע?
שאלה קשה, אתה ממש גורם לי לעשות סדר עדיפויות בחלומות שלי. אין לי צורך מיוחד לשתף פעולה עם מישהו בפרויקט אומנותי או במוזיקה. שותף כזה, יצטרך להיות מישהו בעל יכולות וניסיון שחסרים אצלי. לכן, נראה לי שהייתי שמח לעבוד עם הבמאי ואמן האפקטים הקולנועיים Patrick Tatopoulos, שיעיר לחיים בתור סרט את סדרת The Dark Tower. הוא אמן נהדר ואני ממש אוהב את הסרטים שהוא ביים. למעשה, סרטו Underworld 3 Rise of the Lycans נראה בדיוק כמו החזון שלי לויזואליות של ספרי The Dark Tower. פעם, מעריץ שלי השתמש בסצנות מהסרט ליצירה סרטון לקטע המוסיקלי שלי ל-The Dark Tower.
החזון האמיתי שלי לגבי הויזואליות של The Dark Tower היא סדרת טלוויזיה אפית בסגנון של "משחקי הכס" או של "הויקינגים". התחלתי לעבוד מחדש על הספרים כדי להתאים את הסיפורים לתסריט, פה ושם הוספתי סצנות חדשות. אם הוא אי פעם יהפוך למציאות, זה יהיה אדיר.
מילים מסכמות
10. תודה רבה לך על שהקצית מזמנך למען הריאיון. מילים מסכמות?
תודה לך על ההזדמנות. נהניתי מאוד. אפרד מכם עם קצת פילוסופיה אישית: לעולם אל תחששו מהלא-נודע והאפל. היו קרובים תמיד לכל מה שבוער בלבכם. עשו את מה שעושה אתכם הכי מאושרים בעולם ועשו זאת כמו שצריך. זו, ההצלחה.
Nox Arcana
הפסקול החי של ממלכת הצללים
Caveman
השילוב בין האינסטינקטים החייתיים ביותר שלנו כבני אדם, לבין רומנטיקה ורגשות חיוביים. אם אמן מצליח לגעת בקהל ברמה הזו, הרגשות הסודיים ההם מתעוררים ומהדהדים את הנפש.
The Dark Crusader
זהו ציור המתאר את “הלורד ברום”, הערפד המונע את עצמו מדם האנשים שמא תתרחק נפשו מן האנושיות.
Winter’s Knight
הדמויות שאני יוצר מאוד חיוורות ורזות שכן הם מממלכתם של המתים המהלכים