היכונו לבוא אדוני הנצח
היכונו לביאת אדוני הנצח
רְשִׁימ֥וֹת־תֹּ֖הוּ | חלק א - ראיון עם Preemptive Strike 0.1
מאת: נועה ארצי
22-11-16
Preemptive מה?
את Preemptive Strike 0.1 (להלן PES0.1) ניתן למנות בקלת בין 10 התגליות המוזיקליות הטובות ביותר שהיו לי בשנת 2015. על אף שבמקור הם אינם מגיעים ממחוזותיה האפלים של הבלאק מטאל, אשר כפי שרבים מכם כבר יודעים, הפכו למרחב מחייתי הטבעי והנוח, אי אפשר להתכחש לקשר שבין PES לבלאק מטאל, כפי שניתן גם לשמוע בהוצאתם האחרונה העונה לשם Eternal Masters (אדוני הנצח).
למעשה המפגש הראשון והגורלי שלי עם ההרכב הזה התרחש בעקבות חיפושיי המוזיקליים האינסופיים בנבכי תת הז'אנר האפל והמדהים הזה. זה החל בחיפושיי אחר פרויקטים נוספים בהם השתתפו חברי להקת Ad Hominem – עוד תגלית מוזיקלית נוספת ומדהימה לא פחות מאותה השנה.
במקריות מוחלטת נתקלתי בפרויקט ההוא ששמו Punishment Systems. אחרי שהמוזיקה שלהם העיפה אותי לגמרי, החלטתי לברר מיהם המוחות המעוותים שמאחורי הדבר הזה רק כדי לגלות שחבר הצוות השני הוא בחור העונה לשם Jim The Blaster שמגיע מהרכב בשם Preemptive Strike 0.1 שבכלל מנגנת EBM. עד כה זה לא נשמע לי כל כך מזמין אבל הייתי די משועממת אז החלטתי לחפש אותם בגוגל.
הדבר הראשון שהקלקתי עליו פשוט שמט את הלסת שלי לרצפה.
זה היה קליפ לשיר בשם The Death of Talos, אשר נלקח מאלבומם האחרון דאז, Epos V. הבזקים ממה שנראה כמו מקטעים מואצים מסרט מדע בדיוני ישן נארגו בין סצנות בהן נראית הלהקה מנגנת בנוף של חורבות עתיקות. אבל מה שבאמת לכד את העיניים ואת האוזניים שלי בכל זה הייתה המוזיקה ונוכחות הבמה החזקה של שלושת חברי הלהקה.
המוזיקה לא נשמעה כמו אף EBM מודרני שיצא לי לשמוע בעבר. היה להם סאונד עוצמתי, אגרסיבי, וגברי אך באותו הזמן גם מאוד מלודי, קליט ולעתים אף אפי. הסגנון שלהם היה מתוחכם, מורכב ומעניין בהשוואה לכל דבר שלהקות אחרות בז'אנר החלו לעשות אחר כל ההתפתחות הטכנולוגית שאפשרה כמעט לכל אחד להפיק מוזיקה אלקטרונית על המחשב הביתי. אולי כל זאת הודות לכך שהלהקה כבר פועלת לא מעט זמן ושיש לה את הניסיון בהפקת מוזיקה תוך שימוש בחומרה מגוונת ולא רק במחשב. השירה הייתה צורמנית, אגרסיבית ועצבנית, ויכלה בקלות גם למצוא את עצמה באלבום בלאק או דארק מטאל. המקצב המכה בכבדות תובל בריפים שנוגנו על כלי נגינה יווניים מסורתיים אשר באו והלכו כמשבי בריזה ים תיכונית בין החורבות.
הפן הוויזואלי שליווה את הצלילים הללו גם הוא היה שובה לבבות לא פחות מהצלילים עצמם. הסולן, בחור בגובה ממוצע אך שרירי עד אימה, שלגופו מדי צבא ומשקפי מגן, כבש את הבמה והטיל את מוראו על המאזין בזעקות המלוות בנפנופי אגרופים, ניתוץ חפצים אקראיים ותיפוף על חביות נפט ריקות. שני חברי הלהקה האחרים גיבו אותו בנוכחותם האינטנסיבית לא פחות, בנגינתם על זוג מקלדות אשר נקטעה לפרקים לטובת עלייתם לקדמת הבמה בכדי לשפוך את מנת זעקותיהם אל עבר המאזין.
כשנתקלתי לראשונה בלהקה, ציפיתי לשמוע EBM די תפל, צפוי ולא מעניין, אשר מפצה בהופעת במה ובפירוטכניקה מצועצעת את אשר הוא לוקה בכישרון מוזיקלי. אבל כפי שבוודאי כולכם יודעים, ציפיות לעתים נוטות שלא להתגשם, לטובה ולרעה, ואני שמחה שהפעם התבדיתי.
יהיה מיותר לאומר שמיד התחלתי לעקוב אחר הלהקה במדיה החברתית, אך רק כדי לגלות שהלהקה מתכננת לקחת הפסקה למשך פרק זמן בלתי מוגדר. למזלי תכניות אלו לא הוצאו לפועל והלהקה החלה לדבר על תכניותיה לצאת לטור במספר מדינות וביניהן גם ישראל. בלהיטותי לשתף את הקהל המקומי בתגלית המוזיקלית החדשה, יצרתי קשר עם הלהקה וקישרתי בינם לבין כמה מפיקים מקומיים. אך בהיעדר חברת הפקה פעילה המתמחה בז'אנר ולאור עובדה שבסיס המעריצים המקומי של הלהקה היה כל כך מצומצם תכניתנו זו לא יצאה אל הפועל. אבל מי יודע, אולי כתבה זו תצליח ליצור מידה מספקת של עניין?
השנה היא שנת 2016 הלא כל כך רחוקה, ואני כבר הספקתי לדגום כמעט את כל הדיסקוגרפיה של הלהקה ולהגיע למסקנה ש-Kosmokrator הוא אחד האלבומים היותר טובים שהלהקה הוציאה. 2016 גם הייתה השנה שהתחלתי לכתוב ברשימות תהו, אז כשגיליתי שהלהקה עומדת להוציא מיני אלבום בעל אוריינטציה מטאלית ושאותו האלבום יכלול שיתוף פעולה עם Iperyt, להקת האינדסטריאל בלאק מטאל הידועה לשמצה מפולין, לא היה אדם מאושר ונרגש ממני לאור ההזדמנות לדגום את הוצאתם האחרונה ולשתף את שאר העולם בהרהוריי אודות תגליתי המוזיקלית.
יצרתי שנית קשר עם הלהקה וביקשתי שיישלחו לי עותק פרומו, רק כדי לגלות שבאותו הזמן הפרומואים עוד לא יצאו. בינתיים סיכמנו בינינו לערוך את הריאיון הזה, כדי שהקהל המקומי גם יוכל לזכות במבוא קצר למוזיקה של PES0.1. השתמשתי בהזדמנות פז זו בכדי לשאול אותם את כל מה שאי פעם רציתי לדעת על הלהקה, וקיבלתי כמה סיפורים מעניינים מאחורי הקלעים אשר בתקווה יעוררו קצת עניין מקומי במוזיקה שלהם. אז ללא עיכובים נוספים, אתן ל-Jim ו-George מלהקת PES0.1 לדבר.
אלקטרוניקה אפית ומטאלית
1. שלום חברים, האם תוכלו בבקשה לתאר את המוזיקה של PES מנקודת מבטכם עבור הקהל המקומי שאינו מכיר אתכם?
George: הקמנו את PES ב-2003 כפרויקט צד של להקה אחרת בשם Transmitted Terrorpulse עמה היינו באותו הזמן מעורבים. הלהקה ההיא ניגנה אינדסטריאל עתיר גיטרות ולכן תכלית PES0.1 הייתה לנגן מוזיקה אלקטרונית טהורה. באותם הימים תיארתי את המוזיקה של הלהקה כ-Dark Electro. עם הזמן התחלנו להוסיף אלמנטים מז'אנרים אלקטרוניים אחרים וצלילים מזרחיים. הדבר בולט ממש ב-2 האלבומים האחרונים שלנו – T.A.L.O.S ו-Epos V אשר גם מתמקדים בעיקר בנושאים מהמיתולוגיה היוונית. באותה התקופה יצרנו גם כמה רצועות בעלות השפעה מטאלית ובסופו של דבר שחררנו שני EP בסגנון אינדסטריאל מטאל, את Pierce Their Husk ולאחרונה גם את Eternal Masters הכולל שיתופי פעולה עם להקות שונות מסצנת המטאל. אז למען האמת אינני יכול להגדיר באופן ברור את המוזיקה שלנו כמכלול מאחר והיא ערבוביה אמתית של המון ז'אנרים וסגנונות.
2. האם יש לכם רקע בז'אנרים מוזיקליים אחרים? אם כן, כיצד הגעתם לכל אותם ז'אנרים אלו?
George: כפי שכבר אמרתי לשנינו במקור היה רקע במטאל לפני שהתחלנו לעסוק באינדסטריאל ובאלקטרוניקה. אנחנו עדיין אוהבים מטאל, מה שיוצר את ניגוד הסגנונות בחומרים שלנו.
JIM: כפי ש-George אמר, יש לי רקע במטאל ועד 1993 הייתי מתופף בהמון להקות מטאל. ואז נכנסתי לאינזסטריאל ומשנת 1995 ועד 2011 הקשבתי רק לזה (ומאז גם לא ניגנתי בתופים אמתיים). אבל אז חזרתי למטאל בערך בתחילת 2011. כיום אני מקשיב ל-65% אינדסטריאל ו-35% מטאל על פי אוסף התקליטים והתקליטורים שלי.
3. מה גרם לכם להתחיל להאזין ולרצות להפוך ליוצרים בתחום האלקטרוניקה האפלה ומדוע?
George: אני הפכתי לחובב הז'אנר אחרי שהמוזיקה של כמה להקות בעלות השפעות אינדסטריאל כמו Fear Factory עוררו את סקרנותי. אני מניח שהאלבום ש-"המיר" את העדפותי המוזיקליות היה Millenium של Front Line Assembly. התחלתי ליצור מוזיקה בסגנון הזה אחרי ש-Jim בא אליי יום אחד ושאל אותי, "רוצה להקים להקה?". פשוט ככה!
JIM: האלבום הראשון בעל השפעות האינדסטריאל שנפל לידיי היה MINISTRY: ΚΕΦΑΛΗΞΘ שהשגתי אי שם ב-1992 אבל מה שגרם לי להתחבר לסאונד הזה היה כשהקשבתי ל- Millenium של Front Line Assembly ב-1994. כפי שכבר הזדמן לי לאומר כמה פעמים, אני מאמין שהאלבום הזה לא הוקלט בידי בני אדם אלא בידי חייזרים! זה מדהים איך שהצליחו ליצור את האלבום הזה עם הטכנולוגיה של 1993/1994! אבל התקליט ששכנע אותי סופית שאינדסטריאל זאת המוזיקה הכי כבדה, צורמנית וחולנית בעולם היה Death on Installment Plan של Numb לו נחשפתי בקיץ 1994 (הערת עורך: זהו אכן אלבום מפחיד. תקשיבו לשיר Shithammer ותבינו...). מאותו היום נשבעתי שאינדסטריאל זאת המוזיקה היחידה שאני רוצה לשמוע! עמדתי במילותיי עד 2011. מה שאומר שלעולם אין לאומר "לעולם לא"...!
4. כאחת שאומנם יוצרת בז'אנר קצת שונה, תמיד עניין אותי התהלך בו אתם יוצרים את המוזיקה שלכם. מהו תהליך כתיבה והקלטת שיר של PES?
George: ברוב המקרים אני מתחיל עם רעיון פשוט למלודיה ומשם אני ממשיך לפתח ולבנות מסביב. הלוואי והיה לי איזשהו סוד גדול שיכולתי לחשוף בנוגע לתהליך אבל זה באמת פשוט ככה. אז אני מגבש גרסה בסיסית של שיר ואז החבר'ה האחרים עובדים עליו ומוסיפים עליו את החלקים שלהם ובסופו של דבר הוא חוזר אלי לצורך גימור. לפעמים זה גם קורה בצורה הפוכה. לפעמים אחד החברים האחרים מתחיל שיר חדש ואנחנו מקפיצים אותו קדימה אחורה בינינו עד שהשיר מגיע לגרסה מוגמרת.
5. איזו אווירה הייתם רוצים להעביר למאזין עם המוזיקה שלכם? מה הייתם רוצים שהוא ירגיש כשהוא מקשיב לכם?
George: ז'אנר המוזיקה האהוב עלי הוא דת' מטאל מלודי אז אני מנסה להעביר את אותן התחושות שעולות בי כשאני מקשיב לשירים ולאלבומים האהובים עלי. הייתי רוצה שהשירים שלי יעבירו תחושה אפלה, מלודית, עוצמתית אך באותו הזמן גם מרוממת במובן מסוים – זה בגדול מה שאני מנסה להשיג.
JIM: להיפך, הייתי רוצה להוסיף פן אפי לשירים שאני תורם להם וזה ברור מהאלבום Epos V, שהוא האלבום שתרמתי לו במאה אחוז ושאותו תכננתי מלכתחילה שיישמע אפי!
6. אחד הדברים שעוררו בי עניין במוזיקה של PES הוא הקליפ שצילמתם לשיר The Death of Talos. האם אתם מתכננים לצלם קליפ נוסף לחומר מ-Eternal Masters? האם יש לכם סיפורים מעניינים מתהליך צילום הקליפ?
JIM: לא, זה יהיה בלתי אפשרי לצלם קליפ מהחומרים של האלבום הזה מאחר וחברי להקות המטאל שתרמו את חלקם חיים במדינות שמאוד רחוקות מיוון. אבל תהיי בטוחה שאנחנו נצלם אחד לחומרים הבאים שלנו. ובוודאי שיש לי כמה סיפורים מעניינים מתהליך צילום הקליפ ל-The Death of Talos. קודם כל, האם את יודעת שהחוף שעליו צילמנו את חלק מהסצנות הוא אותו החוף מהמיתוס של הארגונאוטים שהגיעו לכרתים והרגו את ענק הברונזה טאלוס?!!! החוף נמצא במרחק 80 ק"מ מהבסיס שלנו ליד העיר בה Yiannis Dseq (הערת עורך: חבר הלהקה השלישי שלא השתתף בראיון) מתגורר ובמרחק 5 ק"מ מהמפעל (Yiannis הוא בעל המפעל ולכן הוא למעשה סוג של "אינדסטריאליסט"!!) בו ביצענו את רוב הצילומים. אז נסענו למקום הזה ב-12/8/2014 כשבחוץ היה חום של 35 מעלות צלזיוס ואני באופן אישי עברתי אימון כושר מאוד קשה מוקדם באותו הבוקר בעיר שלי כדי שאראה שרירי וחטוב לקראת הצילומים (בשילוב עם דיאטה קשה ללא פחמימות). אז 10 דקות אחרי שיצאנו התחלתי לסבול מהיפוגליקמיה והייתי חייב למצוא לי משהו מתוק עם פחמימות לאכול! בנוסף החום הכבד התיש אותנו ואם תסתכלי מקרוב אז אפשר לראות את זה על הפנים שלנו! ואחרון חביב, כל האזור היה מלא בחתולים (מעל 30!) שטיילו להם מסביב והבמאי שלנו היה צריך למחוק אותם מהתמונה אחר כך בעריכה!
7. האם לדעתכם קליפים הם עדיין דבר חשוב בימינו? אם כן, מדוע?
George: בתיאוריה קליפים הם דרך מצוינת לקדם שיר חזק או אלבום, בעיקר כשהם מצליחים ללכוד את מהות השיר בפורמט ויזואלי. אף על פי כן, מאוד יקר להפיק אותם ומאוד קשה להעריך עד כמה הם יצליחו לתת תוצאות שיבואו לידי ביטוי בעלייה במכירות האלבום. באופן אישי אני לא כל כך מתלהב מקליפים אבל לאור הסיפור שלך על איך שהקליפ ל-Death of Talos הגיע אלייך והצית בך עניין, אני מניח שזה עושה את העבודה!
8. מה הקטע של משקפי המגן הענקיות שג'ים מרכיב בהופעות? האם יש איזשהו סיפור מאחורי אלו? איפה בכלל השגתם אותם?
JIM: ובכן מאז הקמת הלהקה לא רציתי להראות לקהל את כל הפרצוף שלי ולא רציתי שיזהו אותי בקלות. אז הייתי מרכיב משקפי שמש, כובעים מצחיקים, מסיכות מגן ואפילו מסיכה של חייזר שאתם תראו בצילומים החדשים שלנו! משקפי המגן הללו הן הפריט האהוב עליי והם חלק מסימני ההיכר שלי בסצנה. אלו זוג משקפי מגן צבאיות מקוריות שחיילים מרכיבים במבצעים שנערכים בשטח מדברי. השגתי אותם מחנות שמוכרת ציוד צבאי.
9. ואם כבר מדברים על תלבושת במה, אחד הדברים שאני אוהבת אצלכם זה שאתם שומרים על הופעה די פשוטה בהשוואה ללהקות EBM מודרניות אחרות. האם הדבר נעשה במחשבה תחילה בכוונה לתת קודם כל למוזיקה לדבר?
George: אני לא מאמין ביצירת "פרסונת במה". אני פשוט בחור שאוהב ליצור את המוזיקה הזאת אז זה הדבר שאני משקיע בו את מירב האנרגיה, ולא ביצירת איזושהי תדמית לעצמי. מה שאת רואה זה גם מה שאת מקבלת. אני לא נגד כל הקטע הזה בעיקר אם זה עובד בהקשר המוזיקלי אבל זה פשוט לא בשבילי.
JIM: הייתי אומר שהתדמית שלי בסצנה היא של מישהו בעל חזות צבאית ועצבנית אבל אני מתלבש בסצנה בצורה די קרובה לאופן בו אני מתלבש בחיי היום יום שלי. אני תמיד לובש חולצות של להקות. מה שאני לא אוהב זה שלהקות בסצנה הולכות על לוק "אנדרוגיני" בהופעות החיות שלהם. זה מאוד רחוק מהטעם ומהיחס שלי כלפי המוזיקה הזאת. בזמנו בשנות ה-90 למדתי שדארק אלקטרו/אינדסטריאל היא מוזיקה לגברי אמתיים ולא לנקבות!!
10. בקיץ 2015 כמעט ועשיתם הפסקה בפעילות הלהקה, אך למזלנו החלטתם לחדש את פעילותכם. הדבר מצביע על כך שיש בכם כוח מניע מאוד חזק שעוזר לכם להתגבר על כל המכשולים ולהמשיך לפעול כמוזיקאים. מהו אותו הדבר שגורם לכם לרצות להמשיך?
George: ובכן זה לא סוד שלקחתי לעצמי סוג של הפסקה. 2013 ו-2014 היו שנים די קשות עבורי באופן אישי אז לא היה בי את הכוח הדרוש בכדי להמשיך בקצב יציב. במשך חודשים רבים לא עבדתי על מוזיקה חדשה. עדיין עזרתי לאחרים לכתוב כמה שירים וגם עזרתי לחבר שלי פרדריק עם Cynical Existance אבל המעורבות שלי הייתה באמת מינימלית, במיוחד ב-Epos V. אחרי ש-Epos יצא הייתי צריך להחליט אם אני מוותר סופית או לא. בסופו של דבר החלטתי שעדיין יש מוזיקה שהייתי רוצה ליצור. אני מניח שזה הרגל שקשה להיגמל ממנו! גם עכשיו לאחר שסיימנו את האלבום החדש עדיין יש לי כמה רעיונות לשירים חדשים. החלטתי שאם אי פעם אצטרך להפסיק אז זה יהיה בגלל שלא אוכל עוד ליצור שום דבר חדש ולא בגלל נסיבות חיצוניות.
JIM: הרגשתי ממש רע מסיבות שונות לחלוטין מאלו ש-George הזכיר. ציפיתי לקצור הצלחה הרבה יותר גדולה עם Epos V מאחר וזה היה "האלבום שלי" ו-"הילד שלי". בעיקר עם גרסת הכיסוי שעשינו ל-Coat of Arms של Sabaton (שאגב, נשמעת הרבה יותר טוב מהשיר המקורי – הערת עורך). ההצלחה לה ציפיתי מעולם לא הגיעה ואני חושב שזה קרה בגלל שהלייבל שלנו קידם אותנו בצורה גרועה ובגלל המצב הכלכלי האיום ששרר ביוון ביולי 2015. איך יכול היה הקהל הגרמני להאזין ולרקוד לצלילי השירים שלנו ולדי-ג'יי-ים המקומיים לנגן אותם ולדרג אותם במצעדים כשבני ארצי האשימו את גרמניה במשבר הכלכלי שלנו? ואז אני חשבתי לעצמי שעשיתי את הטוב ביותר כדי לתת למעריצים שלנו משהו שונה לגמרי, משהו שנעשה לראשונה במסגרת הז'אנר שלנו אך בכל זאת לא הרווחנו מזה דבר. האם נוכל להציע להם יותר מזה? בסוף יולי החלטתי להפסיק את פעילויותיי. אך לאחר כמה שיחות רציניות עם George והמוטיבציה שקיבלתי מאשתי, חבריי וממעריצים אנונימיים החלטנו שנינו ב-3 לאוגוסט לחדש את פעילות הלהקה, הפעם בלי האלמנטים היווניים המסורתיים והמיתולוגיים בכוונה לחזור בחזרה אל שורשינו המוזיקליים...
הערת עורך: לו הייתם יודעים עד כמה שהאלבום Epos V הצית בי עניין לא הייתם חושבים לרגע להפסיק...
אדוני הנצח
1. JIM, תמיד ידעתי שרצית לעשות מטאל ושעשית כמה שיתופי פעולה בעיקר עם אומני בלאק מטאל, אבל מה גרם לך בסופו של דבר לעבור לעשות מטאל עם PES0.1?
JIM: הרשי לי לא להסכים עם דברייך מאחר ומה שקרה היה בדיוק ההיפך ממה שתיארת. בזמנו כשהקמנו את PES0.1 (ב-2002), מערכת היחסים שלי עם המטאל הייתה ממש לא טובה. הקשבתי רק ל-4 או 5 להקות מטאל. ואז אחרי 9-10 שנים חזרתי למטאל והקמתי את Punishment Systems ביחד עם Kaiser מלהקת Ad Hominem ויצרתי גם מיני אלבום שכולו רימיקסים של שירי Ad Hominem (הערת עורך: שבאופן מפתיע עובדים בצורה מדהימה!). זה היה רק עניין של זמן. אני אוהב לחקור טריטוריות חדשות ולא לדבוק בז'אנר אחד. אי אפשר לדעת מה יהיה הצעד הבא שלנו. ייתכן שנכתוב אלבום שכולו דארק אלקטרו ואז נחזור לעשות שיתופי פעולה עם להקות מטאל...זה מאוד תלוי מה אני ארגיש באותו הרגע וזה רק עניין של זמן עד שנדע...
2. ואם כבר מדברים על זה, מכל תתי הז'אנר שבמטאל, מהו אותו הדבר שכל כך מושך אתכם בבלאק מטאל אשר גורם לכם לרצות לשתף פעולה עם אומנים מהז'אנר וליצור במסגרת הז'אנר?
JIM: זה לא רק קורה עם להקות בלאק מטאל אלא גם עם להקות דת' מטאל. אם נוסיף לכל זה את הדארק מטאל, אז נקבל 3 ז'אנרים ש-10 אחוז מקהל המאזינים להם והלהקות עצמן אוהבים מוזיקה אלקטרונית או שלפחות לא נרתעים מניסויים מהסוג הזה. מעולם לא הייתי מבקש לשתף פעולה עם אומני Power/Epic Metal, מטאל קלאסי, ת'ראש מטאל ודומיו...אני יודע שהם מאוד שמרנים ורואים את כל זה כמוזיקת טכנו גרועה. עשיתי מספר מאמצים לא מוצלחים לפנות ללהקות ויקינג בלאק מטאל מאחר ואני אוהב את סוג המוזיקה הזה למרות שידעתי שהיה סיכוי מאוד קלוש שהם ייענו לבקשתי. לסיכום, הייתי רוצה ליידע את כל הקוראים שאני שונא כל דבר שנשמע כמו "רוק" כמו רוק קלאסי/occult rock, רוק מתקדם, סטונר, פוסט רוק, סלאדג' וגם כל מה שנשמע כמו מוזיקת "קור" כמו Death/Metal/Math Core כך שזו מערכת היחסים שלי עם המטאל.
3. מדוע בחרתם לשתף פעולה דווקא עם להקות אלו באלבום Eternal Masters? האם אלו להקות שאתם מאזינים להן באופן קבוע?
JIM: חיפשתי במשך חודשים עד שמצאתי את הלהקות האלו. הייתי קרוב לעבוד עם שמות גדולים יותר או ללהקות שנמנות בין האהובות עלי כמו Red Harvest, Raubiter, Diabolicum אבל לאחר כמה צירופי מקרים ואי הבנות, הדבר בסופו של דבר לא יצא לפועל. אבל בסופו של דבר הצלחתי לעבוד עם 6 הלהקות הללו. יש לי דיסקים ותקליטים מקוריים של כל הלהקות האלו אז כן, אני מקשיב לכולן גם אם הן לא נמנות בין האהובות ביותר עלי.
4. כיצד עבדתם על השירים האלו ביחד עם כל הלהקות הללנו מחו"ל וכיצד בכלל יצרתם קשר עם כל האנשים האלו?
JIM: באשר לתהליך ההקלטה רק יצא לי לפגוש באופן אישי את Tuomas Saukkonen מ-Wolfheart ורק אתו דיברתי פנים מול פנים על שיתוף הפעולה. אני חושב שהוא נענה לבקשתי לא בגלל הטעם שלו במוזיקה אלקטרונית אלא בעיקר לאור העובדה ששנינו מאוד מתעניינים בפיתוח גוף. בנוסף לכך הכרתי בחור שמנגן ב-Borgne מאחר ולשנינו יש פרויקטים (לי יש את Punishment Systems) שחתומים ב-Those Opposed Records. על Iperyt המליץ לי מנכ"ל הלייבל Odium/Sonic Hell. אחרי ש-George ואני כתבנו את המבנה הבסיסי של כל שיר, שלחתי הוראות מפורטות לכל השותפים עם הוראות היכן להוסיף את השירה ואת הגיטרות או הסינתיסייזרים. Iperyt היו היחידים שנתנו להם יד חופשית ואתם אולי תבינו למה כשתשמעו את התוצאות! ואז אחרי שכולם שלחו אלינו את חלקם בהקלטה אנחנו שיפרנו את השירים ולבסוף המפיק שלנו עבד עליהם ונתן לנו את התוצאה המדהימה הזאת!
5. מהן הרשמים האישיים שלכם מעבודתכם אם אומנים אלו? האם הייתם רוצים לשתף איתם שוב פעולה?
JIM: התרשמתי לטובה מכולם גם אם הייתי חייב לדחוף אותם כדי שיסיימו את חלקם. שיתוף הפעולה שהלך הכי חלק וזריז היה זה שעשינו עם Eibon La Furies וזה שהלך הכי לאט ושהיה הכי קשה היה זה שעשינו עם Wolfheart מאחר והם האומנים הכי מפורסמים והכי עסוקים מבין כולם. באשר לשיתוף פעולה חוזר, ברור, למה לא? למרות שזה יהיה יותר טוב לנסות שותפים חדשים.
6. באילו נושאים עוסקים השירים ב-Eternal Masters? האם יש איזשהו מסר שהייתם רוצים להעביר בשירים אלו?
JIM: איננו רוצים להעביר שום מסר פרט לאהבתנו לסרטי מדע בדיוני. אז הסיפור שמאחורי Eternal Masters לקוח מהסרט Masters of The Universe, Merciless Tyrant מתייחס לדמות מסדרת סרטי Flash Gordon (הרודן הוא הקיסר מינג) ו-Planet Eradicated מתייחס לסרט הקאלט מ-1953, The Magnetic Monster.
7. מהם מקורות ההשראה למוזיקה ולמילים של Eternal Masters?
JIM: בנוגע למילים כבר נתתי את תשובתי והשתמשנו בסמפלים מסרטים שהזכרתי. באשר למוזיקה בוודאי שחשבנו על סצנות מהסרטים הללו כשכתבנו את המוזיקה. במקרה שלי זה היה ככה במיוחד כשהקלטתי את השירה ל-Merciless Tyrant. היה לי בראש את הפרצוף המורבידי של הקיסר מינג כשהוא צוחק בעודו עומד להשמיד את האנושות..!
8. האם אתם מתכננים לנגן את השירים הללו בהופעות? אם כן, כל הפורמט של ההופעה יהיה יותר כמו הופעת מטאל. מה דעתכם לעשות דבר כזה? האם זה משהו שתמיד רציתם לעשות?
George: למרות שהיינו מאוד רוצים לנגן את השירים האלו בהופעה חיה, אבל באמת חיה, זה יהיה מאוד קשה מבחינה לוגיסטית. אנחנו צריכים להשיג גיטריסט מעולה ומתופף על מנת שנוכל לעשות זאת וזה יעלה את מחיר ההופעה באופן משמעותי. למען האמת, נכון לעכשיו אני לא רואה את זה קורה.
JIM: אנחנו יכולים לנגן את השירים הללו בנוסף לשירים מ-Pierce Their Husk בליווי ההקלטה של הגיטרות אבל האם את חושבת שדבר כזה אי פעם יעבוד טוב עם קהל של מטאל?
9. לאחרונה עברתם ללייבל חדש בעקבות שינוי הסגנון באלבום האחרון. האם זה אומר שהאלבומים הבאים גם הם יהיו יותר בכיוון של אינדסטריאל מטאל?
George: Infacted recordings, שהוא הלייבל בו היינו הוא לייבל העוסק בעיקר באלקטרו ובסינתפופ. הייתה תקופה בה היו שם גם מספר להקות עם סאונד קצת יותר כבד אבל כיום הם בעיקר מתמקדים בסאונד מהסוג הזה. עם הזמן הסאונד שלנו נהייה כבד יותר ויותר ולכן זאת הייתה החלטה שקיבלנו נטו מהסיבה הזאת. יותר הגיוני להיות בלייבל שמקדם את הסאונד הספציפי הזה אז עברנו להיות ב-DWA שהמנכ"ל שלו ג'יימי הוא גם ככה חבר שלי מזה כמה שנים. באשר למה שייקרה בעתיד...אינני פוסל אף אפשרות אבל מצד שני אינני גם מאשר שום דבר...
וחוץ מ-PES0.1?
1. מהם חמשת אלבומי האינדסטריאל בלאק מטאל האהובים עליכם ומדוע?
George: באופן אישי אני ממש גרוע בלערוך רשימות. אני יכול לתת לך את אלבומי המטאל האהובים עלי מהשנים האחרונות? אלו אינם אלבומי אינדסטריאל בלאק מטאל אבל אני בטוח ש-JIM יידע לענות לך על השאלה כמו שצריך. בכל מקרה, הנה רשימת האלבומים שלי שאינם מסודרים לפי סדר מסוים. Insomnium – Shadows Of The Dying Sun, At The Gates – At War With Reality, Behemoth – The Satanist, Sulphur Aeon – Gateway To The Antisphere, Amorphis – Under The Red Cloud, Vektor – Terminal Redux ו-Be’lakor – Vessels. וגם יש פה יותר מחמישה...אמרתי לך שאני גרוע בזה!
JIM: אינני יכול לאומר לך מהם חמשת אלבומי האינדסטריאל בלאק מטאל האהובים עלי מאחר והז'אנר מגביל אותי, אבל אני יכול לתת לך רשימה של חמשת אלבומי האינדסטריאל בלאק הסימפוני/דת' האהובים עלי. אז ככה:
I) SAMAEL: SOLAR SOUL
II) RAUBTIER: BESTIA BOREALIS
III) THE BROWNING: ISOLATION
IV) RED HARVEST: INTERNAL PUNISHMENT SYSTEMS
V) FEAR FACTORY: MECHANIZED
האלבום של Samael הוא אלבום המטאל הכי טוב ששמעתי במשך כל ימי חיי! ובנוגע לאחרים, אני לא מאמין עד כמה שהם נשמעים מכניים ולא אנושיים. אם עלי לאומר לך את אלבום האינדסטריאל בלאק הטהור האהוב עלי אז אומר שזהו Planet Satan של Mysticum.
2. האם יש לכם פרוייקטי-צד ושיתופי פעולה פעילים מחוץ ל-PES0.1?
George: הזכרתי קודם שאני מעורב ב-Cynical Existence. אנחנו גם כמעט וסיימנו לעבוד על אלבום מלא (אשר שמו "The Dying Light") שנמצא כרגע בשלב ההפקה/מאסטרינג הסופי. גם שם אנחנו עושים אלקטרו המשולב עם מטאל אבל בצורה ממש שונה ממה שעשיתי עם PES0.1. אנחנו יוצרים שם חומר פחות כבד, יותר מלודי ומיד טמפו. אם זה מעניין אתכם תקשיבו לסינגל האחרון שלנו "Through My Eyes".
JIM: כן, יש לי את Punishment Systems אבל כרגע אנחנו בהפסקה, כפי שאפרט על כך בהמשך. מאוד התלהבתי מהפרויקט הזה וזאת הייתה הפעם הראשונה שהרווחתי מספיק ממכירת האלבום כדי לא רק לכסות את ההוצאות על ההקלטות...ל-Yiannis יש את Degenerated Sequences ועד כמה שידוע לי הוא מתכוון להמשיך את פעילות ההרכב.
3. אם כבר מדברים על פרוייקטי-צד של חברי להקת PES0.1, אני ממש אהבתי את החומר של Punishment Systems ו-Degenerated Sequences – עד כדי כך שהייתי רוצה לעשות ראיון נפרד על שני הפרויקטים הללו. האם צפוי לנו אלבום נוסף מבית היוצר של Punishment Systems? מה קורה עם האלבום האחרון של Degenerated Sequences?
JIM: אלבום נוסף של Punishment Systems? כדאי שתדברי על זה עם Kaiser מ-Ad Hominem! הייתי מת לעשות את זה אבל הוא הכותב העיקרי בפרויקט (גיטרה, באס ושירה) ואני פשוט עוקב אחריו עם התופים והאלקטרוניקה. אני חושב שהוא מאוד עסוק עם הפרויקט העיקרי שלו מאחר והוא קצר הצלחה מסחררת עם האלבום האחרון שלו Antitheist לאחר שעבר ללייבל גדול (Osmose Music).
בנוגע ל-Degenerated Sequences, Yannis בסופו של דבר מצא לעצמו לייבל (Advoxya) שדרכו הוא משחרר את החומרים שלו אבל אני חושב – ולא ברור לי גם למה – שהלייבל הזה דפק אותו. האלבום שלו זוכה לאפס קידום, בניגוד לשאר הלהקות שחתומות אצלם. הוא לא זוכה לשום ביקורות, ראיונות, כלום! (הערת עורך: זאת כנראה סיבה עוד יותר טובה לערוך ראיון נפרד על הפרויקט הזה...) למרות שאני חושב שהסגנון של Degenerated Sequences הוא מיוחד!
George: שאלתי את Yiannis בנוגע ל-Degenerated Sequences וזה מה שהוא אמר לי: "האלבום לא זכה לקידום רב. האלבום הוא בעל אופי אולדסקול-י ומעט הביקורות לו הוא זכה שיבחו אותו בזכות הסאונד שלו שמזכיר את הדארק אלקטרו האירופאי, שזה משהו שחסר בסצנה של ימינו"...
4. במה אתם נהנים לעסוק מלבד מוזיקה?
George: אני עוסק הרבה בספורט כשאני יכול, בעיקר כדורסל, טניס ואימונים בחדר כושר. אני גם מן הסתם נהנה להקשיב למוזיקה, לראות סרטים בקולנוע, לקרוא, לבשל וכמובן לבלות עם אשתי ועם הילדה שלי (שדרך אגב אומרת שהמוזיקה שלי "נחמדה אבל קצת רעשנית"!).
JIM: התחביבים שלי לא השתנו ב-20 השנה האחרונות גם אם כיום כבר הקמתי משפחה ואני מבלה איתם זמן רב. אני נהנה לעסוק בפיתוח גוף (עד כמה שאני מסוגל אחרי כל השנים הללו...) ובגלל זה זכיתי בכינוי Jim the Blaster, אני אוהב לשחק פוטבול אבל בעיקר לצפות במשחקים מאחר ואני פנאט של הקבוצה שאותה אני אוהד, אני אוהב לראות סרטים בקולנוע, אך יותר מכל אני אוהב לאסוף טונות של תקליטים ותקליטורים ולהקשיב למוזיקה.
תודה על שיתוף הפעולה. אני מקווה שלא נסחפתי קצת עם כמות השאלות שזרקתי לעברכם. כמישהי שמעריצה אתכם כבר לא מעט זמן, לא יכולתי שלא לקפוץ על ההזדמנות J
George: תודה רבה גם לך. זה היה ראיון כיפי!
ומה למדנו מכל זה, ילדים?
אז מוסר ההשכל מכל הסיפור הזה הוא שאם אתה מוזיקאי אז כדאי שתשתף פעולה, מאחר וזה בהחלט גורם למוזיקה שלך להתפשט כמו מגיפה. אה, וגם כדאי שתדאגו שהחומר הכי מטורף שלכם יקפוץ ראשון בגוגל. אחרת הפסדתם.
דרך אגב, כתבתי את רוב זה בזמן נסיעה ברכבת כשבאוזניות Extinction Reprogrammed, אחד האלבומים הראשונים של PES0.1 בווליום גבוה. הייתי רק עוד נוסע המקליד בקדחתנות על מסך הטלפון החכם, בעודי מנותקת לחלוטין מהמתרחש בעולם שסביבי ומרותקת למסך הקטן, שהוא עצמו מחובר באינפוזיה לרשת החשמל ברכבת. הטכנולוגיה המודרנית בהתגלמותה. מבקר שיגיע לכאן מחוץ לעולמנו עלול לחשוב שהמכונות כבר הספיקו להשתלט, ובהיעדר צורות חיים לכבוש ולשעבד, היה מפנה לאחור את רכב החלל שלו. אני תוהה מה היה לחבר'ה ב-PES לאומר על התיאוריה הזאת שלי, מאחר ולא הזדמן לי לשאול אותם על כך בראיון הזה, אבל זה בעיקר בגלל שזאת תיאוריה די מטופשת ולא רלוונטית שחשבתי עלייה ברגע זה.
אז עד הפעם הבאה, תפתחו את הראש אבל לא יותר מדי, ותיזהרו מחייזרים רעים, או מכונות, או מה שזה לא יהיה.
פיס,
*
נעה ארצי, אוקטובר 2016
הפלנטה הבוערת
העטיפה לאלבום האחרון של PES 0.1
Preemptive Strike 2016
מוזיקה לגברים אמתיים, לא לנקבות.
צמד הנפילים
היוצרים Jim ו-Tuomas